Alumbramento e pesquisa: de chistes e tiques no discurso da pesquisa em artes cênicas

Authors

  • Marcos Barbosa de Albuquerque

DOI:

https://doi.org/10.59418/olhares.v6i1.115

Keywords:

Academic research, Arts research, Epistemology of research

Abstract

This article argues about the nature of academic research in the field of arts, especially considering the hierarchical notion that sets a higher value to orthodox models of research in detriment of research expressed in the artistic creation act itself. Parallels are drawn between research in the field of arts and research in the field of neuroscience, considering the work of Oliver Sacks and terms of comparison established by Michel Foucault in The order of the discourse (1970).

Author Biography

Marcos Barbosa de Albuquerque

Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2008), Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2003) e Bacharel em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Ceará (2000). Professor da Escola Superior de Artes Célia Helena (São Paulo, SP). Experiência na área de Artes Cênicas e de Artes do Vìdeo, com ênfase em teoria do drama e em dramaturgia.

Published

2019-07-24

How to Cite

de Albuquerque, M. B. (2019). Alumbramento e pesquisa: de chistes e tiques no discurso da pesquisa em artes cênicas. Olhares, 6(1), 6–13. https://doi.org/10.59418/olhares.v6i1.115